Medan Europa debatterar har ett land redan fattat ett radikalt beslut.
Nyligen har en viktig fråga skakat om Europa: hur länge får man köra bil? Medan vissa länder fortfarande är osäkra har andra, som Italien, satt strikta gränser och omdefinierat spelreglerna för äldre bilister.
Italien inför nya regler
Sedan början av 2025 har Italien infört strikta regler. Enligt uppgifter från MSN kan förare över 68 år inte längre förnya sitt körkort för tunga fordon. Denna radikala åtgärd, som ingår i artikel 126 i den italienska trafiklagen, har vidtagits som svar på alarmerande statistik om försämrade reflexer och ökade medicinska risker hos äldre förare.
Lätta fordon är dock fortfarande tillgängliga under vissa förutsättningar. Från 50 års ålder för yrkesförare och 60 års ålder för privatpersoner blir läkarundersökningar obligatoriska.
En europeisk skillnad
I Sweden finns det till exempel inga åldersbegränsningar för standardkörkort, trots oroande siffror: 97 dödsfall 2021 där förare över 75 år var inblandade. Samtidigt överväger Bryssel ett körkort för seniorer som förnyas vart femte år och som inkluderar en läkarundersökning och en teoriprov, medan Tyskland och Belgien antar egna förebyggande åtgärder.
Den åldrande befolkningen i Europa utgör en unik utmaning. År 2050 kommer 30 % av européerna att vara över 65 år. Denna ”grå tsunami” kräver innovativa lösningar för att förena äldre personers rörlighet med allas säkerhet.
Uppmärksamhetssensorer i Spanien, fortbildning efter körkortet i Portugal och körsimulatorer i Belgien är några av de initiativ som har tagits för att anpassa körningen till den demografiska förändringen.
Frågan om social isolering
Att förbjuda äldre att köra bil kan rädda liv, men det kan också leda till att de blir mer isolerade, ett dilemma som debatteras i många länder.
- Efter 70 år förvärras kognitiva störningar
- Kontrastseendet nattförvärras avsevärt med åldern
Försäkringsbolagen anpassar sina premier efter ålder, och teknik som uppkopplade enheter utvärderar körningen i realtid, vilket leder till en sträng självbedömning.
Alternativ till bilkörning
Mot bakgrund av dessa begränsningar växer alternativ fram. Nederländerna utvecklar helt cykelvänliga städer, Japan utforskar självkörande taxibilar för äldre och specialtjänster dyker upp, såsom Uber med utbildade ledsagare.
I Sweden erbjuder vissa kommuner gratis pendelbussar för personer över 75 år, ett initiativ som har fått ett positivt mottagande men som inte löser alla problem, särskilt i landsbygdsområden där bilberoendet fortfarande är stort.
Varje födelsedag kan alltså snart innebära en omvärdering av körförmågan. Europa söker efter den perfekta balansen mellan värdighet och säkerhet och går försiktigt framåt, med vissheten om att morgondagens regler inte kommer att vara desamma som igår.
Håll dig informerad och förberedd
Vi fortsätter att följa utvecklingen för att ge dig tillförlitlig och aktuell information. Äldres mobilitet och säkerhet är fortsatt viktiga frågor som kräver fortsatt uppmärksamhet och åtgärder.